V dnešnej časti seriálu, ktorý pre vás pripravujeme v spolupráci s portálom 
www.domeny.sk  sa budeme venovať emailovej komunikácii a konfigurácii redakčného 
systému Nucleus. Povieme si ako si redakčný systém poslovenčíme a ako zmeníme jeho vzhľad na taký ktorý nám vyhovuje.
E-maily v komunikácii na internete
Internetová sieť  otvára spektrum možností komunikácie a vytvára priestor pre prenos 
informácií, správ, dokumentov bez ohľadu na fyzickú vzdialenosť komunikujúcich. Prostriedkom 
na písanie, odosielanie a prijímanie správ v elektronických komunikačných systémoch je 
elektronická pošta. V tejto časti nášho seriálu sa budeme venovať možnostiam komunikácie 
prostredníctvom elektronickej pošty. Za posledné roky sa aj u nás zaužívalo slovo e-mail 
(skratka z angl. electronic mail). 
Chcel by som vlastnú e-mailovú schránku. Kde a ako si ju vytvorím?
Vytvorenie vlastnej e-mailovej schránky je otázkou práce na niekoľko minút. Využiť môžete tzv. 
freemailové služby, teda e-mail za ktorý poskytovateľovi služby nebudete platiť. Freemail je 
vhodnejší pre začiatočníkov, pre bežnú skôr súkromnú komunikáciu a pre tých, ktorí nie sú 
majiteľmi vlastnej domény, na ktorej by si e-mailovú schránku zriadili. Medzi známych 
poskytovateľov freemailu patria napr. spoločnosti Google (služba gmail), Zoznam, Azet, 
Post.sk, Centrum. Tieto spoločnosti vám radi ponúknu vlastnú e-mailovú schránku zadarmo. 
Freemail ponúkajú popri iných platených službách ako pridanú hodnotu. Na internetovej stránke 
vybraného freemailového poskytovateľa v niekoľkých krokoch vyplníte kolónky s požadovanými 
údajmi a vaša nová schránka môže byť za pár minút funkčná.  
Výhodou freemailovej služby je nepochybne fakt, že na to aby ste sa ku svojej e-mailovej 
schránke dostali vám postačí pripojenie na internet. So svojim e-mailom pracujete totiž cez 
www rozhranie. 
Jedným z rizík využitia freemailu je to, že je to služba bez záruky a jej spoľahlivosť nemusí 
byť podľa vašich predstáv. Riziko zneužitia vašej e-mailovej schránky treťou stranou na 
rozposlanie nevyžiadanej pošty je pri freemaili vysoké.  Pri výpadkoch servera freemailovej 
pošty sa navyše nemusíte stretnúť so snahou o promptné riešenie problému zo strany 
poskytovateľa služby. Anonymita používateľov freemailovej služby vám taktiež nedáva istotu, s 
kým v skutočnosti komunikujete.
Ak to s e-mailovou komunikáciou myslíte vážne, urobíte lepšie ak si svoju e-mailovú schránku 
zriadite na vlastnom doménovom mene.   Vaša webstránka nemusí byť nevyhnutne funkčná na to aby 
ste pod názvom domény mohli mať vlastnú e-mailovú schránku. Stačí si zaregistrovať doménové 
meno a prikúpiť si k nemu priestor pre e-maily. Ročná investícia do e-mailovej schránky pod 
vlastným doménovým menom sa môže pohybovať na úrovni priemerného mesačného paušálu za hovory 
zaplateného mobilnému operátorovi. Odmenou bude váš nový e-mail napr. v tvare 
martina@kovacova.sk alebo kovac@autanapredaj.sk. Voľbou vlastnej schránky šírite identitu 
svojej osoby, firmy v priestore internetu, dávate väčší pocit dôveryhodnosti a vážnosti. Tu sa 
však výhody vlastnej e-mailovej schránky nekončia.  Bezpečnejšia komunikácia je ďalšou z 
výhod. Platení poskytovatelia riešení e-mailových služieb kladú dôraz na kvalitné spamfiltre a 
zálohovanie dát obsiahnutých v správach. Riziko preplnenia e-mailového konta nevyžiadanými 
správami a strata e-mailov zo servera je nižšia ako pri neplatených riešeniach.  Mnohí platení 
poskytovatelia disponujú tzv. webmailom, pomocou ktorého môžete so svojimi e-mailami pracovať 
cez www rozhranie. 
Ako si zriadim platenú e-mailovú schránku?
Poskytovaľ doménových služieb vám vie ponúknuť  službu zriadenia e-mailov na vlastnej doméne. 
Na požiadanie vám e-mailovú schránku zriadia automaticky. Schránku si potom nastavíte do 
vybraného programu na prijímanie a odosielanie e-mailovej pošty tzv. e-mailového klienta. 
Medzi známe programy fungujúce ako e-mailový klient patria AppleMail, Eudora Pro, Evolution, 
Pegasus Mail, Mozilla Thunderbird, MS Outlook. Svoju e-mailovú poštu môžete používať aj cez 
webmail, teda www rozhranie, ktoré vám dá k dispozícii poskytovateľ. K e-mailom sa tak 
dostanete z akéhokoľvek počítača zapojeného do internetu. Nepotrebujete na počítač inštalovať 
e-mailového klienta. 
Platenú e-mailovú schránku si môžete zriadiť aj sami. Poskytovateľ služby vám dá k dispozícii 
rozhranie, kde po prihlásení nájdete možnosť zriadiť a mazať ďalšie e-mailové schránky. 
Nastavovať si zvyčajne môžete úroveň filtrácie e-mailov ako ochranu pred nevyžiadanou poštou, 
meniť heslo ku schránkam, nastaviť si sms notifikáciu e-mailov. Ku názvu schránky si môžete 
zadať alias – potom e-maily odoslané napr. na obchod@predajaut.sk budú spadať do schránky 
info@predajaut.sk. Počas svojej neprítomnosti môže zvoliť  presmerovanie pošty do inej 
schránky alebo automatické odpovede na váš e-mail. Odosielateľ e-mailu tak môže byť ihneď 
informovaný o tom, že mu odpoviete po svojom návrate. 
Je komunikácia prostredníctvom e-mailu bezpečná?
Pre bezpečnú e-mailovú komunikáciu si zvoľte takého poskytovateľa, ktorého server ponúka 
podporu šifrovaného spojenia SSL (Secure Sockets Layer). Komunikácia medzi vašim poštovým 
klientom a serverom je šifrovaná a je nepravdepodobné aby sa niekto zmocnil hesla alebo obsahu 
vašej schránky.   
E-maily vždy poruke alebo mobilná kancelária
Vedeli ste o tom, že si svoje e-maily môžete prečítať aj keď nie ste pri počítači? Môžete 
využiť e-mailové služby fungujúce na platforme Hosted Exchange, ktorá vám umožní preberať e-
maily aj do vášho mobilu alebo PDA zariadenia. Ráno si e-maily prečítate na stolnom počítači, 
cez deň pracujete na notebooku a podvečer odpoviete na e-mail v reštaurácii z mobilu. Všetky 
dáta sú synchronizované. Nestane sa vám, že sa e-mail na ktorý ste už odpovedali ukáže ako 
neprečítaný. Zároveň môžete s kolegami zdieľať niektoré zložky svojej pošty – úlohy na ďalšie 
pracovné dni alebo kalendár plánovaných stretnutí. 
Ako e-maily fungujú?
 E-maily fungujú dvoma smermi – odosielanie a prijímanie správ. Podstatnú úlohu tu zohrávajú 
servery elektronickej pošty - servery pre prichádzajúcu a odchádzajúcu poštu. Pozrime sa teraz 
 bližšie na proces fungovania e-mailovej komunikácie, ktorý prebieha v úzadí a užívateľovi nie 
je viditeľný. Napíšete text e-mailovej správy, do predmetu správy uvediete krátku informáciu o 
tom, čoho sa obsah e-mailu týka (napr. akciová ponuka pneumatík), do kolonky „komu“ zadáte e-
mailovú adresu toho, komu je vaša správa určená. Ďalšou možnosťou je súčasné odoslanie kópie 
e-mailu  viacerým užívateľom. Zaužívané skratky pre kópie e-mailov sú Cc – carbon copy (kópia 
e-mailu, ktorú primárny prijímateľ správy uvidí) a Bcc – blind carbon copy (neviditeľná kópia 
správy). Súčasne s telom správy (textom vo vnútri správy) môžete odoslať aj prílohy tvorené 
napr. dokumentami alebo obrázkami. Pred začatím používania novej schránky je vhodné informovať 
sa o tom, aká je maximálne prípustná veľkosť odoslanej a prijatej správy. Ak budete posielať 
rozsiahle dokumenty, je možné, že budete musieť svoju e-mailovú poštu rozdeliť do viacerých 
správ alebo prílohy komprimovať. Potom ako je správa pripravená na odoslanie, jednoducho 
kliknete na „Odoslať“. Týmto pokynom sa začne v zákulisí nasledujúci proces. Spojíte sa so 
serverom odosielanej pošty tzv. SMTP (simple mail transfer protokol) serverom. SMTP server 
pošle správu tzv. mail transfer agentovi (MTA), ktorý má tvar napr. out.smtp.cz. MTA 
prehliadne e-mailovú adresu prijímateľa  odosielanej správy (napr. martina@kovacova.sk). 
Kovacova.sk je nazov domeny na ktorej je e-mailova schranka vytvorena. MTA preto vyhľadá DNS 
domény (domain name server) aby identifikoval mail exchange servery tejto domény. DNS server 
prijímateľa správy odpovie MX záznamom, kde uvedie exchange servery danej domény (napr. 
mx.smtp.cz). Takto out.smtp.cz odošle správu mx.smtp.cz použitím protokolu SMTP, ktorý ho 
doručí do schránky prijímateľa. Nie je nutné aby ste tento proces  ovládali. Dôležité pre vás 
môže byť poznanie názvov serverov pre prichádzajúcu a odchádzajúcu poštu. Tieto totiž budete 
zadávať v nastaveniach svojho programu na spracovanie pošty (napr. Microsoft Outlook Express). 
 
Ako nastavím e-mailového klienta?
Nastavenie emailového klienta (toho, ktorý používate, ktorý ste si vybrali) sa vo vačšine 
prípadov dá ľahko nájsť na internete. Alebo pomocou vyhľadávačov, napr. Google alebo 
má stránku s popisom ako si máte klienta nastaviť váš poskytovateľ internetu.
Pozrime sa na príkladov návodov natavení emailových klientov.
Napríklad u
 
Google.
Návod Antiku na 
tejto 
stránke. 
Návod pre nastavenia MS Outlook 2007 s na stránkach 
Active 24.
Návod Zoznamu na 
tomto 
linku.
Ak máte vhodný link, radi ho sem pridáme, stači ak ho napíšete do diskusie k článku.
To je k úvodu do emailovej komunikácie všetko, v ďalšej kapitole článku pokračujeme 
návodom na konfiguráciu redakčného systému Nucleus, ktorým sme sa zaoberali už minule.
 
    
 
  
amd_sk
Pavol Bobik