Čipová sada
Ešte pred podrobným popisom samotnej dosky sa pozrieme na čipovú sadu od ATI. Na rozdiel od nVIDIE je ATI dvojčipové riešenie a skladá sa z Northbridge čipsetu RS480 (ďalej len NB) a Southbridge čipsetu SB450 (ďalej len SB). I keď som v úvode písal, že sa jedná o novinku nie je to úplne pravda, lebo v skutočnosti ide o starý dobrý NB čipset ATI Radeon® Xpress 200 s podporou pre dve grafické karty, teda CrossFire™ Edition (ďalej len CF). Naopak SB čipset (SB450) je nový a nahrádza tak nie veľmi podarený a obstarožný IXP400.
Typy NB čispetov od ATI:
ATI Radeon® Xpress 200 CrossFire™ Edition – podpora pre 2 grafické karty (GPU Multiprocesoring), ďalšie vylepšenia sa týkajú pretaktovania a nastavovania parametrov časovania pamätí, ktoré síce boli aj u staršieho čipsetu ale len v obmedzenej miere.
 
ATI Radeon® Xpress 200 – Obsahuje integrované grafické jadro založené na čipe X300 teda s podporou rozhrania DirectX 9.0 (Pixel a Vertex shader 2.0). Jadro obsahuje 2 pixel pipeline a beží na frekvencii 350Mhz za podpory technológie HyperMemory, ktorá umožňuje
zdieľať systémovú pamäť vysokou rýchlosťou cez zbernicu PCIe 16x.
ATI Radeon® Xpress 200P – bez grafického jadra

Špecifikácia čipových sád a porovnanie s nVIDIA nForce® 4 SLI
Tak ako sami dobre vidíte vychádza  o niečo lepšie riešenie od nVIDIE, hlavne kvôli podpore SATA II a s ňou spojenou technológiu NCQ, väčšiemu počtu USB portov a vstavanému HW Firewallu. Pri porovnaní Xpress CF so starším Xpress 200/P je vidieť zmenu v použitom SB čipsete a pokročilom HD Audio  kodeku. Mnohí z vás iste dobre vedia o problémoch Xpress 200/P čipsetov, konkrétne ich SB čipsetu IXP400 s rýchlosťou USB a diskových  zariadení. Tieto problémy by mal odstrániť práve nový SB450. Ako si s týmto ATI poradila sa dozviete z testov. To by bolo v krátkosti všetko, tak sa môžeme pozrieť podrobne na samotnú dosku DFI. DFI sa drží osvedčeného dizajnu krabice, ktorý je veľmi podobný predchádzajúcim modelom dosiek série Lanparty. Výraznou zmenou je farba, ktorá je teraz červená a jasne signalizuje použitie čipsetu od ATI. Na zadnej strane krabice samozrejme nechýba základný popis dosky a jej vymožeností, ktoré oslovia
nejedného zákazníka. Samotné balenie obsahuje nasledujúce položky: Opäť v balení chýbajú rozširujúce bracket-y pre USB a FireWire (IEE1394) porty, ktorých napríklad firma Asus dodáva viac než dosť.
Určite nie je na chybu spomenúť Softwarovú (SW) výbavu, ktorá pozostáva zo samotných
ovládačov pre čipovú sadu, grafickej karty pre ATI, directX 9.0c. Okrem tejto neoddeliteľnej súčasti sa na CD nachádza aj SW na monitorovanie dôležitých súčastí ITE Smartguardian, ktorý umožňuje nastaviť si správanie ventilátorov podľa teploty. SW na taktovanie budete hľadať zbytočne, lebo žiaden sa nedodáva. Škoda, snáď nabudúce. Základné špecifikácie:  	 CPU: Začnime teda od slotov pre pamäte, ktoré sú štyri, kde dva sú žlté (slot 1,3) a ďalšie dva oranžové (slot 2,4). Pre aktiváciu Dual-channel stačí vložiť 2 pamäťové moduly rovnakej veľkosti a typu do oranžových alebo žltých slotov. Každý slot môžete osadiť 1GB modulom. Potešiteľnou správou je možnosť osadiť všetky  4 sloty s nastavením Command rate na 1T! V pravo hore nad pamäťovými slotmi sa nachádza DRAM power Led dióda signalizujúca červenou pamäte v činnosti. Doska má i štvoricu diagnostických Power led diód, ktoré sa nachádzajú úplne dole, pod posledným slotom PCI.. Vpravo od pamäťových slotov je nezvyčajne umiestnený socket pre procesor. Pri takomto umiestnení sa mnohí z vás môžu stretnúť s problémom pri inštalácii veľkých chladičov. Ja som mal  doske osadený nový AC Freezer 64Pro, kde bolo všetko v poriadku. Vedľa socketu napravo je po novom 4-fázové napájanie procesora a filtračné kondenzátory pre CPU od japonskej firmy KZG. 4-fázové napájanie zabezpečuje vysokú stabilitu procesora pri pretaktovaní a  je chladené pomerne veľkými hliníkovými pasívmi. Napájanie samotnej základnej dosky je zmenené a pozostáva z 24 pinového ATX konektora a 8 pinového prídavného konektora, používaného hlavne v serveroch pre vyššiu stabilitu. Spočiatku som bol týmto riešením zaskočený, nakoľko som mal k dispozícii 550W zdroj s 20 a 4 pinovým napájaním.
Po prečítaní manuálu som zistil, že je treba zapojiť 4 pin konektor do hornej časti 8 pin napájania. 20 Pinový konektor sa zapája do dolnej časti 24 pinového slotu. Od napájania sa presunieme k jednotlivým PCI slotom. Sloty PCIe 16x sú rozmiestnené veľmi dobre a je medzi nimi dostatočná medzera pre osadenie dvoch grafických kariet aj s dvojslotovým chladením. Malú pripomienku by som mal k umiestneniu slotu PCIe 1x, ktorý sa nachádza medzi slotmi pre grafiky. Pod nimi sú ešte 3 sloty PCI štandardu 2.3 pre rozširujúce karty, ktoré môžete osadiť napríklad TV-Tunerom, modemom a inými zariadeniami.  Netradičné je umiestnenie NB a SB čipsetov, ktoré sa nachádzajú v spodnej časti dosky blízko seba. NB je chladený aktívne, chladičom známym z dosiek s nForce® 4. Počas testu neboli s NB chladičom žiadne problémy, na rozdiel od minule testovanej dosky. SB si vystačí s pasívnym chladením. Naľavo od SB si môžete všimnúť rozšírenie pre USB a napravo 4 konektory pre SATA disky riadené SB. Keďže sme už pri diskoch medzi SB a PCI slotmi si všimnite diskový radič pre SATA od firmy SiliconImage, pod ktorým sú ďalšie 4 porty pre SATA disky. Dva konektory pre IDE sa nachádzajú pod hlavným napájaním a konektor pre floppy je pod nimi otočený o 90° ako u dosiek
Abit.  Ďalšiu pozornosť si zaslúžia EZ Touch tlačidlá umiesntené pod SB čipom, slúžia pre Hardcore užívateľov a ladičov bez skriniek na zapínanie/vypínanie a reset systému.  I/O panel s konektormi obsahuje 2xPS/2 pre myš a klávesnicu, 6x USB, 1x Firewire, 2x RJ45, 1x Cinch a SPDIF výstup. Miesto pre COM a LPT porty je určené pre Audio modul Karajan. Porty spolu s Karajan modulom Zvuk Realtek ALC882 HD Audio (Azaila mod): Zvukový kodek pochádza z dielní Realteku a je ním ALC 882 7.1 + 2 High Definition Audio známe hlavne z dosiek pre Intel procesory s UAA (Universal Audio Architecture). Čip obsahuje päť  24-bitových  DAC (vzorkovacia frekvencia 192Khz) a tri 20 – bitové ADC prevodníky. Odstup signál – šum je 100dB. Čip podporuje 16/20/24/32 bit S/PDIF výstup a vstup. Podporované štandardy sú EAX 1.0, 2.0 i3D, i3DL2 a A3D a ďalšie SW emulácie. IT8712F-A jedná sa o I/O od spoločnosti ITE sa stará o monitoring systému. Marvell 88E8053 PCI Express a Marvell 88E8001 PCI pre pripojenie do 1Gb siete, prvý čip prislúcha čipovej sade, druhý je na doske samostatne. Silicon Image SATA Link  SIL3114CT176 čip pre rozšírenie SATA diskovBalenie, príslušenstvo a základné špecifikácie


-	1 základnú dosku
-	1 podrobný užívateľský manuál
-	1 rýchlu inštalačnú príručku v papierovej podobe
-	2 guľaté UV senzitívne IDE káble
-	1 guľatý UV senzitívny kábel pre disketovú mechaniku
-	2 káble pre SATA disky UV senzitívne
-	2 napájacie káble pre SATA disky
-	1 disketu s ovládačmi pre RAID 
-	1 I/O záslepka  výstupných konektorov
-	1 Inštalačné CD s ovládačmi a Utilitou
-	1 Audio modul Karajan


	 AMD® Athlon 64 X2 / Athlon 64 FX / Athlon 64 / Sempron
	 Socket 939
	 Čipset:
	 ATI 
-	Northbridge: ATI Radeon® Xpress 200 CrossFire™
-	Southbridge: ATI SB450
	Front Side Bus (FSB):
	1000Mhz, teda 2000MT/s (operácii za s), rozhranie HyperTransport
	Pamäte:
	Dosku obsahuje štyri 184-pin DDR SDRAM DIMM sloty
	Podpora „Dual channel módu“ (128-bit)
	Podpora až do 4GB systémovej pamäte
	Podpora PC2100 (DDR266), PC2700 (DDR333) and PC3200 (DDR400) DDR SDRAM DIMM
	BIOS:
	Award BIOS
	CMOS Reloaded (ukladanie profilov BIOS)
	Pretaktovanie CPU/DRAM/LDT
	Možnosť zmeny napájania CPU/DRAM/NB/SB/LDT
	4Mbit flash pamäť
Riadenie napájania:
	Podpora ACPI STR (Suspend to RAM) funkcie
	Wake-On-Events include:
-	Wake-On-PS/2 Keyboard/Mouse 
-	Wake-On-USB Keyboard/Mouse
-	Wake-On-Ring
-	Wake-On-LAN
-	RTC timer to power-on the system
	  AC power failure recovery
	  Hardware Monitoring:
	  Monitoring teplôt pre CPU/system/čipset 
	  Monitoring 12V/5V/3.3V/Vcore/Vbat/5Vsb/Vchipset/Vdram voltages 
	  Monitorg rýchlostí CPU fan, Fan 2 a Fan 3 
	 Ochrana CPU pred prehriatím a  CPU monitoring počas bootovania  systému
	  Audio:
	  Karajan audio modul
-	Realtek ALC882 8-channel High Definition Audio CODEC
-	6 audio konektorov
-	1 CD konektor
-	1 audio konektor na prednom panely 
	 True stereo line level výstup
	S/PDIF-in/out rozhranie
	LAN:
	2 x Gigabit LAN - Marvell 88E8053 PCI Express a Marvell 88E8001 PCI LAN
	Plne kompatibilná s IEEE 802.3 (10BASE-T), 802.3u (100BASE-TX) a
	802.3ab (1000BASE-T) štandardmi 
	IDE: 
	Podpora dvoch IDE konektorov pre zapojenie 4x UltraDMA zariadení s rýchlosťou až 133Mb/s
	Serial ATA s RAID:
	4x Serial ATA porty podporované  ATI SB450 čipsetom 
-	Rýchlosť SATA  1.5Gb/s 
-	RAID 0 a RAID 1
	4x Serial ATA porty podporované radičom  Silicon Image Sil 3114 
-	Rýchlosť SATA 1.5Gb/s 
-	RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 and RAID 5 
	IEEE 1394 
	  VIA VT6307
	  Podpora dvoch zariadení s rýchlosťou 100/200/400 Mb/s 
	  Zadný  Panel I/O Portov 
	  1 mini-DIN-6 PS/2 pre myš
	  1 mini-DIN-6 PS/2 pre klávesnicu
	  2 S/PDIF RCA konektory (S/PDIF-in and S/PDIF-out)
	  Karajan audio modul (6 audio konektorov)
	  1 IEEE 1394 port
	  2 RJ45 LAN porty 
	  6 USB 2.0/1.1 porty
	  I/O Konektory
	  1 konektor pre rozšírenie dvoch USB 2.0/1.1 portov
	  1 konektor pre externý  IEEE 1394 port
	  1 konektor pre sériový port
	  1 konektor pre  Karajan audio modul
	  1 predný konektor pre externý line-out a mic-in jack 
	  1 CD-in interný audio konektor
	  1 S/PDIF konektor pre pripojenie optického kábla
	  1 IrDA konektor
	  1 CIR konektor
  8 Serial ATA konektorov
	  2 IDE konektory
	  1 floppy konektor
	  1 24-pin ATX napájací konektor
	  1 8-pin ATX 12V napájací konektor
	  1 4-pin 5V/12V napájací stabilizačný konektor (ako pre FDD)
	  1 konektor pre predný panel
	  5 fan konetorov
	  4 diagnostické LED diódy
	  EZ touch tlačidlá (power a reset)
	  Rozširujúce sloty:
	  2 PCI Express x16 slots 
	  Dual VGA - CrossFire mód - Každý x16 slot na  x8 
	  Single VGA mód - PCIE1 slot na x16,  PCIE3 na x1 
	  1 PCI Express x1 slot
	  3 PCI slots 
	  PCB:
	  ATX štandard
	  Rozmery dosky 24cm (9.45") x 30.5cm (12")Podrobný popis základnej dosky
Základná doska má štandardné ATX rozmery 30,5cm x 24cm. Farebné prevedenie je ako u všetkých dosiek zo série Lanparty veľmi pekné a tvorí ho kombinácia čierneho PCB so žltými a oranžovými  UV slotmi, portami a socketom. Od farebného prevedenia prejdime k rozloženiu komponentov. Rozloženie jednotlivých komponentov na doske je veľmi obtiažna záležitosť a situáciu sťažuje na rozdiel od dosiek s nForce® 4 SB450 čipset, no DFI sa s týmto problémom vysporiadala výborne. 



Blízko EZ Touch tlačidiel si môžete všimnúť batériu, pin pre reset CMOS a konektory na zapojenie káblov zo skriniek (reset, Led, HD Led ....)



Popis čipov nachádzajúcich sa na základnej doske
FireWire alebo IEEE 1394. Rozhranie FireWire je realizované ako inak čipom VIA VT6307, ktorý obsluhuje 2 porty rýchlosťou 400Mbit, pričom jeden z nich je vyvedený na zadnom I/O panely.


BIOS
Rovnako ako u modelov vybavených čipovými sadami nVIDIA nForce® 3/4 má i doska s čipsetom od ATI BIOS z dielní Awardu. Nakoľko sa jedná o recenziu dosky nebudeme sa podrobne zaoberať jednotlivými nastaveniami
BIOS-u.

Úvodné logo Lanparty UT ladené do červena a pod ním logá čipovej sady a CrossFire.

Hlavné menu je štandardné, zaujímavé položky sú Genie Bios settings a CMOS Reloaded.

Nastavenia v Advanced Chipset Features

PC Health Status – tu sa nastavujú teploty, podľa ktorých sa budú správať ventilátory CPU, NB a ventilátor v skrinke prípadne v zdroji. Takisto sa nastavuje kritická teplota, po jej prekročený dôjde k vypnutiu systému.


CMOS Reloaded – slúži na ukladanie profilov BIOS-u. K dispozícii sú štyri úložné pozície. Pre ladičov to bude veľmi podstatná položka, ktorá šetrí hlavne čas a niektorým aj nervy :)


Genie BIOS Settings – asi najočakávanejšie menu overclockera, okrem možností nastavovania
frekvencií, násobičov a napätí tu nájdete ďalšie tri podmenu:: DRAM Config – takisto nepostrádateľné menu, LDT Config a PCI devices (pre konfiguráciu onboardových zariadení).



A nakoniec kompletné možnosti nastavenia BIOS-u nachádzajúce sa v menu Genie Bios Settings a DRAM Settings.


V genie Bios settings takisto nájdete možnosť nastavenia šírky oboch PCIe 16x zberníc pre grafické karty. Ja som zvolil pre PCIe0 8x a pre PCIe1 takisto 8x.
Možnosti nastavenia napätia: 
CPU VID StartUp Value: auto, 0.800 až 1.55 V (po 0.025 krokoch)
CPU VID Control: auto, 0.800 až 1.55 V (po 0.025 krokoch)
CPU VID Special Control: auto, Above VID + 102 až 136%
LDT Bus Voltage: 1.2 až 1.5 V (po krokoch 0,1V)
NB Analog Voltage: 1.2 až 1.5 V (po krokoch 0,1V)                                                             NB Core Voltage: 1.2 až 1.5 V (po krokoch 0,1V)                                                                  SB PCIE Voltage: 1,8 – 1,9V
DRAM Voltage: auto, 2.4, až 4,03V 
Možnosti nastavenia pamätí: 
                                                                                                                                               Command Per Clock: enabled, disabled                                                                              CAS latency (Tcl): 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5
Min RAS active time (Tras): auto, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
RAS to CAS Delay (Trcd): auto, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Row precharge Time (Trp): auto, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Row cycle time (Trc): auto, 7 až 22
Row refresh cyc time (Trfc): auto, 9 až 24
Row to Row delay (Trrd): auto, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Write recovery time (Twr): auto, 2, 3
Write to Read delay (Twtr): auto, 1, 2
Read to Write delay (Trwt): auto, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Refresh period (Tref): 1552, 2064, 2592, 3120, 3632, 4128, 4672
                                       0064, 0776, 1032, 1296, 1560, 1816, 2064, 2336
                                       0032, 0388, 0516, 0648, 0780, 0908, 1032, 1168
                                       0016, 1536, 2048, 2560, 3072, 3684, 4196, 4708
                                       auto, 128
Write CAS Latency (Twcl): auto, 1 až 8                                                                         DRAM Bank Intervaling: Enabled, Disabled                                                                       DQS Skew Control: Decrease, Increase                                                                                 DQS Skew Value: 0 až 255 (po krokoch 1)                                                                       DRAM Drive Strength: Level 0 až  Level 15                                                                        DRAM Data Drive Strength: Level 0 až Level 10                                                                   Max Async Latency: 0 až 15 ns                                                                                                        Read Preamble Time: 2 až 9,5ns                                                                                            Idle Cycle Limit: 0 – 256clks                                                                                          Dynamic Idle Cycle Counter: Enabled, Disabled                                                                    R/W Queue Bypass: 2x až 16x (po krokoch 2x)                                                                     Bypass Max: 0 – 7x (po krokoch 1x)                                                                                           32 Byte Granularity:  Enabled 4 Burst, Disabled 8 Burst
Nastavenie frekvencie 
FSB: 200 - 500 MHz
DRAM: 100, 120, 133, 140, 150, 166, 180, 200 MHz
LDT/FSB Frequency: 1x až 5x (po krokoch 0,5) 
CPU/FSB Frequency Ratio:  StartUp, 4x až 9x (v závislosti od použitého CPU, po 0.5 krokoch)
Testy prebiehali na nasledovnej zostave: •	Základná doska: DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR Croossfire  Inštalácia Po úspešnej inštalácii hardwaru a základnom nastavení BIOS-u som sa mohol pustiť do novej inštalácie Windowsu a jednotlivých testovacích programov ako benchmarky, potrebné hry pre testy grafickej karty a iných nevyhnutných SW súčastí. Inštalácia prebehla bez najmenšieho problému, rovnako ako inštalácia
ovládačov od ATI. Dosku som ešte skúšal zapojiť na disk s nainštalovanými Windowsami s
ovládačmi pre dosku s čipovou sadou nForce® 3 a tu takisto nebol problém, Windows rozpoznal korektne zariadenia, vypýtal si
ovládače a dalo sa pracovať aj s ním. Testy ale prebiehali na novo nainštalovanom systéme. Nepretaktovaný systém Test nepretaktovaného systému s procesorom A64 3000+ bežiacim na frekvencii 1800Mhz 9x200Mhz, pamäte boli zapojené v dual channel móde a pracovali na frekvencii 400Mhz s časovaním 0-2-2-2/1T, násobič HT bol 5x a funkcia Cool & Quiet bola vypnutá. Dve grafické karty bežali na pôvodných frekvenciách 520/1080Mhz v režime PCIe 8x každá.  V tabuľke je systém označený ako 1800Mhz. Tento systém nebol použitý pri grafických testoch. Pretaktovaný systém, pretaktovanie Konečne sa môžeme dostať k samotnému pretaktovaniu. Keďže dve grafické karty potrebujú aj poriadne výkonný procesor, ktorý nemám k dispozícii, bolo treba nataktovať môj Athlon 64 3000+ na maximum. Mojim cieľom bola hneď na začiatku frekvencia procesora 2600Mhz a pamätí 200Mhz (400), pri ktorej je tento procesor schopný bezchybne pracovať. Po nastavení FSB na 300Mhz a znížení násobiča na 8x, LDT Bus na 3x, pamäte na 133Mhz doska odmietala bootovať, takto sa to opakovalo asi 6x. Nakoniec som skončil na frekvencii 267Mhz a pamäte na 200Mhz (400).Veľkou výhodou je, že BIOS dosky ponúka rozsiahle možnosti nastavenia frekvencií pamätí, a tie mohli bežať na 200Mhz, inak by som ostal na frekvencii 183Mhz. S týmto výsledkom som samozrejme nebol spokojný. Keďže sme spolu s Crux-om 2000 písali podrobný návod na pretaktovanie A64 procesorov, našiel som ho v PC a podľa neho som nastavil kompletne časovanie pamätí. Potom už nebol s  frekvenciou FSB 300Mhz najmenší problém, systém bootoval bez problémov a jeho stabilita bola v poriadku. No ešte stále chýbalo 6Mhz pre FSB na prekročenie celkovej frekvencie 2600Mhz, teda s FSB 306Mhz bol opäť problém bootovať. Po ďalších drobných vyladeniach pamäťového systému som sa konečne dostal na frekvenciu 2600Mhz a grafické testy mohli začať. Podrobné nastavenie BIOS pre dosiahnutie tejto frekvencie môžete vidieť v časti BIOS na priložených
obrázkoch.Testovacia zostava, inštalácia a pretaktovanie

•	Procesor: Athlon 64 3000+ socket 939 (1.8Ghz, 512KB cache, DH8-D0 „Winchester“90nm)
•	Chladič: Arctic Cooling Freezer 64Pro
•	Operačná pamäť: 2 x 512MB DDR 566MHz A-DATA VITESTA v dual(pri 400 MHz časovanie 2-2-2-0) TCCD Samsung Chips
•	Grafická karty: HIS Excalibur ATI Radeon X850XT CrossFire Edition PCIe na 8x a HIS Excalibur ATI Radeon X850XT PCIe na 8x
•	Pevný disk Maxtor DiaMax Plus 80GB (PATA, 7200rpm, 8MB cache) 
•	Pevný disk Seagate Barracuda 120GB SATA 7200rpm, 8MB cache
•	DVD-RAM LG 4081B
•	Zdroj: LC Power 550W ATX 1.2 (Thx Bikermotyl)
•	CASE Chieftec
•	19“ CRT Monitor Samsung 959NF Maximálne rozlíšenie 2048x1536@66Hz
•	Operačný systém: Windows XP Professional SP 2 
•	Ovládače čipovej sady: ATI IGP 5.7 WHQL
•	Ovládače grafickej karty: ATI Catalyst 5.11 WHQL
•	CATALYST A.I.: Standard 
•	Mipmap Detail Level: Quality 
•	Wait for vertical refresh: Always off 
•	Adaptive antialiasing: Off 
•	Temporal antialiasing: Off 
•	Quality AF: Off 
•	Other settings: default


Použité testy a benchmarky
Testy procesora: 
-	SiSoftware Sandra 2005 ver. 2005.10.10.64 
-	CPU Mark 99 ver. 1.0
-	ScienceMark 2.0 Final 32 Bit Edition 
-	Super Pi 1.1 Bz SSE2/SSE3 patchu
-	Cinebench 2003
-	PC Mark 2002 1.0
-	PC Mark 2004 1.3 
-	PC Mark 2005 1.1
-	Hot CPU Tester 4LE
Testy pamäťového subsystému:
-	PC Mark 2002 1.0
-	PC Mark 2004 1.3 
-	PC Mark 2005 1.1
-	SiSoftware Sandra 2005 ver. 2005.10.10.64 
-	Everest Home Edition 2.20.405
-	ScienceMark 2.0 Final 32 Bit Edition 
Aplikačné testy:
-	Winrar 3.42 benchmark
-	Winrar 3.42 komprimácia 248MB súborov do zip a rar
-	DVDX2.0 prevod DVD Traileru do dvix a Xvid
-	PC Mark 2004 WMV compression a Audio Test
Testy HDD a USB:
     -   HD Tach 3.0
Grafické testy: 
-	3D Mark 2003 Professional Edition 
-	3D Mark 2005 Professional Edition 
-	Aquamark 3
-	GL Excess 1.0
-	Benchemall ver 2.652Beta s podporou benchmarkovania pre Battlefield 2 a Riddicka
-	Battlefield 2 ver. 1.1 s Benchemall
-	FarCry ver. 1.33 HOC Benchmark 1.4 Level: Research, demo: Research.tmd
-	Unreal Tournament 2004 ver. 3270 s Benchemall
-	FEAR Final version 1.0 Performance test
-	Half-Life 2 -  riverboat.demo
-	Doom 3 1.3 Timedemo 1
-	Quake 4 1.0 demo animacka.demo – vlastne vytvorené
-	The Chronicles of Riddick benchemall benchamrkTesty CPU a pamäťového subsystému
Testy zamerané na hrubý výkon procesora, sú do istej miery ovplyvnené nastaveniami, rýchlosťou pamätí a  použitým čipsetom.
Ako vidno z tabuľky, nárast výkonu zodpovedá vo väčšine prípadov nárastu frekvencie procesora. Výkon je vyšší od 31,19% až po 46,6%. Opäť zaujímavo sa ukázal test Molecular Dynamics, ktorý vykazuje nárast 46,6% a pritom cpu bežal rýchlejšie len o 44%. Pravdepodobne je to spôsobené vyššou FSB.
Testy pamäťového subsytému: 
V oblasti pamäťovej priepustnosti nie sú rozdiely až tak veľké i vzhľadom k tomu, že pamäť pri pretaktovanom CPU beží na  rovnakej frekvencii ako u nepretaktovaného
systému a to ešte s mierne zhoršeným časovaním. Najväčšie rozdiely zaznamenal Sciencemark Memory bench u L1 a L2 pamätí procesora a to nárast o 44%, čo zodpovedá zvýšeniu frekvencie. Testy L1 a L2 cache by sa hodili skôr do testov procesora ako pamätí. Najvyšší výkon zaznamenal Everest Latency a to 23% a naopak najnižší taktiež Everest testy Read/Write – okolo 6%. Hneď druhý test v tabuľke je reálny test, kde musel procesor spracovať 248MB dát (obrázky v bmp od 1MB po 23MB) do formátu ZIP v programe Winrar na 169MB pri nastavení maximálnej kompresie. Pri pretaktovanom systéme je čas kratší o 45,6%! U mňa obľúbenejší formát RAR, dokázal tie isté súbory ako v predchádzajúcom prípade stlačiť na hodnotu 133MB. To sa prejavilo aj na podstatne dlhšom čase komprimovania. Prejdime k Audio testu, nakoľko som nemal k dispozícii LAME, ani jemu podobný program sú hodnoty Audio Kompresie prevzaté z dielčích testov PC Marku 2004. Nárast výkonu je tu 41%. Ďalšie testy sa týkajú enkódovania videa. Na test bol použitý 2 minúty 21 sekúnd dlhý trailer, dátový tok bol 780Kbps čo sú defaultné hodnoty v DIVX kodeku verzie 5.11. IDTc SSE2. Rozlíšenie sa nemenilo, na jeho prepočet bolo použité bilineárne filtrovanie SSE2. Rozdiel je 41%, z toho jasne vyplýva dôležitosť frekvencie cpu. Rovnaké parametre ako u DIVX, len zmena kodeku na XVID s defaultnými nastaveniami. Nárast výkonu opäť skvelý a to 40%.Takisto ako v prípade audia sú hodnoty fps z WMV encodingu prevzaté z PC Marku 2004. Test prebiehal na disku Seagate Barracuda 7200rpm 8MB 120GB SATA, ako vidno je výkon SB 450 čipsetu v poriadku. Druhý test prebiehal s externým USB2.0 diskom Seagate Barracuda 7200rpm 80GB, ako vidno tak tu má ATI ešte čo
doháňať.  Ako som už v úvode spomínal, dosku som podrobne otestoval s jednou grafickou kartou a aj s dvomi teda v CrossFire režime. Ešte pred samotným testom si stručne povieme niečo o technológii ATI CrossFire™. Podľa ATI ponúka CrossFire nasledovné výhody: •	 Zvýšenie výkonu v náročných hrách a 3D grafických aplikáciách Inštalácia CrossFire je jednoduchá, po vložení kariet do patričných PCIe slotov, správnom prepojení káblom a inštalácii ovladačov sa v Catalyst Control Centre objaví položka CrossFire, ktorá po zvolení aktivuje tento mód. Ďalej upozorní na na aktivovanie Catalyst AI.
Pri defaultnom nastavení je používaný Super Tiling mód alebo SFR (Scissor) mód. AFR teda Alternate frame rendering je použitý v prípade povolenia Catalyst AI. Po vypnutí Catalyst AI je scéna v Direct 3D aplikácii renderovaná Super Tiling módom, ostatné aplikácie (opengl) sú renderované SFR módom. Super AA sa zapína v ovládacom paneli a ponúka nastavenia AA od 2x až po nevídaných 14x. Keďže som spomínal módy objasníme si v krátkosti ich princíp: AFR – Alternate Frame Rendering AFR je režim patentovaný firmou ATI a po prvý krát bol použitý u karty ATI Rage Fury Maxx s dvomi čipmi v roku 1999. Princíp je veľmi jednoduchý a spočíva v tom, že jedna karta renderuje párny snímok a druhá nepárny. Výhoda je v škálovaní výkonu nielen Fillrate ale aj geometrie. SFR – Split Frame Rendering (Scissors) Obraz je horizontálne  rozdelený na dve časti, kde hornú časť renderuje jedna karta a spodnú časť druhá karta. Nevýhodou tohto riešenia je náročnosť renderovanej scény, kde sa môže stať, že horná časť bude menej náročná ako dolná. Vtedy bude táto metóda efektívna len málo alebo vôbec. Ďalšia nevýhoda je v nemožnosti škálovania geometrie. Super Tiling Režim používaný v profesionálnych systémoch a teraz používaný v CrossFire riešení. Podstata spočíva v rozdelení obrazu na šachovnicu s veľkým počtom štvorčekov, jedna grafika renderuje párne a druhá nepárne štvorčeky. Rendering samotných štvorčekov je rozdelený medzi jednotlivé pipelines. Výhoda spočíva v rovnomernom zaťažení jednotlivých čipov. Nevýhodou je, že neškáluje geometriu. Super AA Vďaka programovateľnej pozícii vzorkou FSAA architektúry R3xx a vyššej umožňuje, aby každá karta renderovala rovnaký obraz, ale pozície AA vzorkov sú pre každý čip rozložené inak a teda po prekrytí oboch obrazov dôjde k efektívnemu zdvojnásobeniu účinnosti FSAA. Tento režim sa uplatní hlavne pri starších hrách, ktoré sú náročné na výkon CPU a nepriniesli by žiaden nárast výkonu. ATi CrossFire je teda podobne ako nVIDIA  SLI založené na spolupráci dvoch grafických kariet. Ak teda chcete využiť takéto riešenie budete potrebovať jednu riadiacu kartu, takzvanú Master Card obsahujúcu kompozitor, TMDS reciever a špeciálny prepojovací kábel obsiahnutý v balení Master karty. No a samozrejme druhú kartu, v našom prípade zo série X800 a náležitú základnú dosku s ATI Xpress 200 CF čipsetom. V prípade kariet X1800 je taktiež potreba Master karty. Pri zapojení dvoch X1300/X1600 do CrossFire nie je potreba riadiacej karty. Krabica Master Karty nie je výrazne odlišná od krabice obyčajnej X850XT karty, jediný rozdiel si môžete všimnúť vpravo dole, kde je označenie CrossFire
Edition. Z obrázku vidieť, že krabica je primerane veľká a nejedná sa teda o mega-krabice, ktoré dodáva firma MSI :)  U Master karty nájdeme jeden DVI výstup a jeden výstup pre prepojovací kábel. Na ľavo si všimnite TMDS reciever a napravo je kompozitor. Obraz vykreslený druhou X850XT kartou prejde do TMDS recieveru Primárnej CrossFire karty. Ďalej predá TMDS príjmač vykreslenú scénu
kompozitoru, ktorý zloží jednotlivé časti obrazu s primárnej a sekundárnej karty do jedného celku, teda výsledného obrazu. Bohužiaľ použité prevodníky majú veľmi zásadnú nevýhodu, a to limit v podobe 60Hz pri rozlíšení 1600x1200. To je veľmi zlá správa pre majiteľov CRT monitorov a sám som si tohto nedostatku ,,užil“ pri testoch vo vysokom rozlíšení. Našťastie sa to netýka majiteľov LCD monitorov. Pohľad na samotné jadro karty a je ním R480 používané hlavne pre karty z rodiny X850, v poslednej dobe i X800GT/GTO/GTO2. Jadro na oboch kartách má frekvenciu 520Mhz a pri troche šťastia pobeží aj na 600Mhz. Keď už sme pri frekvenciách, tak podotýkam, že pamäť beží na frekvencii 540Mhz (teda  1080Mhz). Obe karty používajú čipy Samsung 1,6ns a teda teoreticky by mali zvládať frekvencie 625Mhz (1250Mhz). Pohľad na karty vedľa seba, horná karta je CrossFire Edition a dolná klasická X850XT Pohľad zhora a zdola na klasickú X850XT kartu. Na pohľade zdola si môžete všimnúť firmou ATI starý dobrý ATI Rage Theater čip používaný už niekoľko rokov, starajúci sa o
VIVO. Pohľad na prepojovací kábel pri kartách za chodu. Len pre zaujímavosť sú chladiče na oboch kartách pomerne hlučné, takže doporučujem brať model IceQ vybavený chladičom Arctic Cooling
Silencer. Tak po stručnom zoznámení sa s technológiou CrossFire sa môžete pozrieť na testy. Začnime teda najnovším 3D Mark-om 2005 od spoločnosti Futuremark. Test prebiehal pri defaultnom nastavení a teda v rozlíšení 1024x768 (bez AA, AF Optimal, pixel shader 2.0b a vertex shader 2.0). Ako vidno z tabuľky celkový nárast výkonu je 72,67% čo si myslím je veľmi slušné skóre a mohlo by byť ešte lepšie pri použití rýchlejšieho procesora. Len pre zaujímavosť s CPU na 1,8Ghz bolo skóre dvoch kariet 8345 3D Marks. 2,4Ghz procesor vytiahol skóre na 9414 bodov. A až pri frekvencii 2,6Ghz sa podarilo prelomiť hranicu 10 000 bodov. Ďalej si môžete všimnúť dvojnásobného výkonu vo Fillrate a vertex shader testoch. Celkovo je nárast výkonu
výborný a konečne som si mohol vychutnať celý test bez poklesu fps pod 24! Ďalším benchmarkom takisto z dielní Futuremark-u je 3D Mark 2003, ktorý je aj v dnešnej dobe schopný veľmi  slušne škálovať výkon grafických kariet. Test prebiehal pri defaultnom nastavení a teda v rozlíšení 1024x768 (bez AA, AF Optimal). Celkový nárast výkonu je tentoraz menší ale stále výborný a je 64,64%. Celkové skóre je vypočítané zo štyroch herných testov, kde prvý z nich je direct x7.0 test závislý hlavne na hrubom výkone grafiky a takisto aj procesora a nárast je preto malý. Teda celkovo možno povedať, že kazí priemer :) Ďalšie 2 testy využívajú náročnejší directX 8.1 (pixel a vertex shader ver 1.4) a to sa prejavilo aj na výkone. Nárast je tu okolo 80% čo je veľmi pekné. Posledný a najkrajší test Mother nature je čiste directX 9.0 (pixel a vertex shader ver. 2.0) a CrossFire vidí nárast výkonu 70%. No a keďže 3D Mark 2003 obsahuje Sound Test, bolo by škoda nevyskúšať aký pokles výkonu spôsobí  zapnutý zvuk v porovnaní zo zvukom vypnutým. Ako vidieť rozdiel v porovnaní s CRAETIVE Audigy je minimálny a ako víťaz vychádza Realtek HD Audio aj keď len o desatiny percent. Ďalším benchmarkom je Aqumark 3, ktorý je založený na hernom engine Krass s podporou DirectX 7 a 8. Celý benchmark je pomerne krátky a rozdelený na 9 úsekov s rôznymi scénami. Na konci testu benchmark vygeneruje takzvané Triscore a to obsahuje celkový výkon, čo je počet fps x 1000, samotný výkon grafiky GFX a CPU. Ďalej vám podrobne zobrazí priemerné fps z jednotlivých scén, ktoré môžete vidieť v grafe. Tento benchmark je dnes veľmi závislí od výkonu nielen grafickej karty ale aj od celkového výkonu systému (procesor, pamäť, atď ...). Testy prebiehali v rozlíšení 1024x768 Very High 4xAF 0xAA. Po dlhšom premýšľaní som do testu ešte zaradil starý benchmark z roku 2001 a to GLExcess, kvôli otestovaniu pod OpenGL. Test pozostáva zo štyroch skupín a to CPU/FPU, Fillrate, Polygon Count a V-RAM. Každá skupina obsahuje 3 scény, teda ich celkový počet je dvanásť. Celý benchmark je openGL vo verzii 1.2. Nakoľko sa jedná o starý test ťažiaci hlavne s výkonného procesora je aj výkon dvoch kariet nižší než výkon jednej. Z hier bežiacich pod OpenGL som vybral najnovšieho Quake 4, staršieho Doom 3 a veľmi vydarenú hru The Chronicles Of Riddick. Ešte som uvažoval o Return to Castle Wolfenstein: ET a Quake 3 ale tieto hry sú skôr náročné na procesor ako na grafickú kartu. V Doom 3 je zvýšenie výkonu pozorovateľné už od rozlíšenia 1024x768 bez AA, najväčšie rozdiely sú pochopiteľne v najvyššom rozlíšení so zapnutím Anitialasingom (ďalej len AA) a Anizotropným filtrovaním (AF). Najväčší rozdiel je 86,2%! Quake 4 beží na rovnakom engine ako Doom 3 a to sa aj prejavilo podobným zvýšením výkonu. Opäť sú najväčšie rozdiely so zapnutým AA a AF. Ešte musím pripomenúť, že na test bolo použité demo z úvodnej animačky, nakoľko Q4 žiadne neobsahuje. The Chronical of Riddick bol testovaný pomocou programu Benchemall, pri nastavení shader modelu na 2.0 (SM2.0), shadow enabled a SSE2.exe. Neviem či benchmark automaticky nastavuje soft shadow, alebo je autor benchemall vybral tak náročnú scénu, lebo výsledky nezodpovedajú skutočnému fps v hre. Každopádne na porovnanie poslúžil dobre a nárast výkonu sa pohybuje v rozmedzí 55 – 85%. Typickým zástupcom directX 8 je Unreal Tournament 2004, pod DirectX 9 patria ostatné použité herné testy.
F.E.A.R je podľa môjho názoru najlepšia First Person Shooter hra vydaná v roku 2005, ktorá dáva zabrať i najnovšiemu hardwaru.. Najväčšími „žrútmi“ výkonu sú hlavne dynamické tiene a osvetlenie a nepochybne soft shadow pre realistické tiene. Pri testovaní hry na maximálne detaily by bolo vhodné použiť radšej 2GB operačnej pamäte, ale bolo použité len 1GB. V tabuľke sú uvedené priemerné a minimálne hodnoty fps. Pri max. detailoch bol priemer pri použitý o 50% lepší, ale počet fps pri minimálnych  detailoch bol nižší pravdepodobne kvôli malej operačnej pamäti. Pri použití vysokej kvality sa výkon zdvihol o 38 až 56%. FarCry patrí taktiež medzi najlepšie FPS aké doteraz vyšli. Pre test bola použitá mapa Reaserch, ktorá je bohatá na shadery, dynamické osvetlenie a tiene. Nárast výkonu bez AA/AF je značný až v rozlišení 1600x1200 s použitím AA a AF je nárast výkonu od 32  až po 73%. Half-Life 2 patrí takisto k najlepším FPS. Vyznačuje sa veľmi prepracovaným fyzikálnym enginom, prepracovanými mapami s masívnym nasadením SM2.0 na vodnej hladine. Práve takáto mapa bola použitá na teste. Ako vidno na teste HL2 je veľmi závislý na výkone procesora a teda jediné nastavenie, pri ktorom je vidieť väčší nárast výkonu je 1600x1200 4xAA 8xAF. Battlefield 2 patrí dnes medzi najhranejšie multiplayerové hry. Pre svoj hladký chod by si zaslúžil okrem výkonnej grafiky aj 2GB pamäte. Ale vráťme sa k výsledkom, ktoré sú veľmi vysoké a podobne ako Riddick nemajú pravdivú výpovednú hodnotu, no pre porovnanie stačí. Najväčší nárast výkonu a to skoro 100% bol zaznamenaný v 1600x1200 sAA+AF Opäť sa testovalo cez
Benchemall.  A posledným zástupcom je taktiež multiplayerová hra UT2004. Testovalo sa programom Benchemall, kde výsledok je priemer z troch máp. Ako vidno z tabuľky  UT2004 je na tom podobne ako HL2 a jediný väčší rozdiel je v rozlíšení 1600x1200 s
AA+AF. Záver si tentoraz rozdelím na dve časti, kde v  prvej časti zhodnotím základnú dosku a v druhej časti záveru zhodnotím CrossFire. Tak ako vždy použijem na  záverečné hodnotenie 5 kategórií a za každú jednu som doske udelil percentuálne hodnotenie (0-100%). V celkovom hodnotení je priemer z jednotlivých kategórií a finálne slovo. Tak poďme sa pozrieť na jednotlivé kategórie. Celkové hodnotenie základnej dosky DFI Lanparty UT RDX 200CF-DR je teda: 91% Doska je určená pre HW labužníkov s maximálnymi možnosťami nastavenia. Ide o jednu z najlepších dosiek od spoločnosti DFI, ktorú som testoval. Cena základnej dosky 8473 Sk (7120 Sk bez DPH) je pomerne vysoká, no za túto sumu dostanete kvalitne prevedenú základnú dosku pre CrossFire. Ak teda oplývate dostatočnými
financiami, ste priaznivcami kanadskej firmy ATI a hľadáte maximálny výkon bez kompromisov nie je čo  riešiť. Teraz sa pozrieme na samotné ATI CrossFire riešenie: Grafické karty HIS: Stránka výrobcu dosky: Stránka výrobcu grafických kariet HIS:Aplikačné testy
Testy HDD a USB
Grafické testy

•	 Zvýšenie kvality obrazu pomocou Super AA(vhodné najmä pre staršie hry limitované výkonom procesora)
•	 Funkčnosť vo všetkých hrách
•	 Kompatibilita grafík od rôznych výrobcov
•	 Možnosť zapojenia dvoch rôzne výkonných kariet














Syntetické benchmarky
OpenGL herné testy
DirectX 8 a 9 testy
Záver
Časť 1: 
1.	K prevedeniu základnej dosky nemám žiadne výhrady. Na doske sa hľadá voľné miesto len ťažko a pritom sú  jednotlivé komponenty sú rozložené logicky a hlavne  účelne. Veľmi dobre sú umiestnené 2 PCIe 16x sloty, medzi ktorými je dostatočne veľká medzera aj pre dvojslotové chladenie grafických kariet. Výbava a možnosti rozširovania dosky sú nadštandardné a nového majiteľa určite poteší 8 SATA portov, 2x1Gb sieť, tlačidlá EZ Touch, diagnostické LED
diódy a iné drobnosti. Medzi ďalšie dôležité nadštandardy patrí pasívne chladený 4-fázový regulátor napätia pre procesor spolu s vysokokapacitnými kondenzátormi pre zabezpečenie čo najlepšieho pretaktovania. Osobitnú pozornosť si zaslúži Audio modul Karajan, ktorý ponúka kvalitný „integrovaný“ zvuk bez šumu a jeho výkon v 3D si nezadá ani s kartami Creative. Za prevedenie dosky dávam:
 100%
2.	Balenie a príslušenstvo je bohaté, no nie až také  ako napríklad u Asus. Rozhodne potešia dva guľaté UV senzitívne IDE káble a jeden rovnaký kábel pre zapojenie FDD mechaniky, rovnako ako aj UV SATA káble a dve redukcie na napájanie SATA diskov. Do výbavy patrí takisto Audio modul Karajan, ktorý som rozobral v prevedení. Prejdime k manuálu, ktorý je tentoraz veľmi podrobný a to hneď v niekoľkých jazykoch. Rozhodne poteší rýchla Inštalačná príručka. SW výbava je tvorená
ovládačmi a programom ITE –Smartgardian. Software na pretaktovanie nie je, čo je možno trochu na škodu, rovnako ako neprítomnosť  USB a FW headerov. Za výbavu dávam
70%.
3 .BIOS – ako je DFI zo série Lanparty zvykom je prepracovaný do posledného detailu. Možnosti pretaktovania a ladenia aké ponúkajú položky Genie BIOS settings a DRAM Settings sú k videniu naozaj len u dosiek DFI zo série Lanparty. Obrovské rozsahy nastavovania frekvencií, napätí a parametrov časovania pamätí dávajú veľký priestor na pretaktovanie a doladenie výkonu na veľmi dlho i skúseným používateľom. Na zopakovanie spomeniem rozsah FSB od 200Mhz až po neuveriteľných 500Mhz!!! Spomenúť musím ešte rozsah pre nastavenie napätia pre pamäte, ktorý je od 2,4V až po 4,03V!!! Osobitú pozornosť si rozhodne zaslúži CMOS Reloaded na ukladanie profilov BIOSU, ktoré môžu neraz ušetriť drahocenný čas. Ďalej ma veľmi potešila možnosť zapínania PC na heslo a iné nastavenia, ktoré sa na iných doskách nachádzajú len zriedka. BIOS si teda právom zaslúži plných
 100%
4. Pretaktovanie – aj keď v tejto oblasti kraľuje čipset nVIDIA nForce® 4 nový čipset od ATI sa nenechá zahanbiť a  vďaka kvalitnému prevedeniu dosky a neuveriteľnému BIOS sú možnosti pretaktovania vynikajúce. I v prípade ak vlastníte pomalšie pamäte a najpomalší procesor z rady A643000+ alebo ešte lepší Opteron 144 nemusíte hneď „vešať hlavu“ , doska si vďaka obrovským možnostiam nastavenia pamätí poradí i s takýmito komponentami. Doska ma s pretaktovaním nesklamala, naplnila moje očakávania aj keď spočiatku sa mi nedarilo dosahovať vysoké frekvencie FSB, nakoniec som dosiahol požadovaných 306Mhz. Keď už sme pri pretaktovaní rozhodne doporučujem silný zdroj s  24 a 8 pinovými vetvami pre maximálnu stabilitu, lebo sa mi pri zapínaní systému často stávalo, že systém začal pracovať  na druhý až tretí krát po reštarte. Inak podotýkam, že po úspešnom štarte bol systém PC 100% stabilný. Za pretaktovanie dávam: 95%
5.Výkon – nakoľko mám vyskúšaných mnoho základných dosiek pre Atlhon64 so socketom 939 môžem o výkone povedať, že je výborný a to i pri pretaktovanom systéme, kde pamäte bežali len na frekvencii 200Mhz (400Mhz) s nízkym časovaním. Výkon pevných diskov je vďaka novému SB čipsetu taktiež dobrý, no výkon USB je predsa len o niečo menší ako by sa očakávalo.
  Výkon: 90%
 Časť 2:
Nárast výkonu sa pohybuje v rozmedzí od 0 až 100% závisiac od výkonu celého systému, konkrétneho rozlíšenia a nastavenia (AA,AF). CrossFire podáva veľmi dobrý výkon v nových OpenGL hrách a  takisto v nových hrách využívajúcich najnovšie technológie rozhrania DirectX 9.0. Pri starších tituloch (DirectX 7.0 – 8.0) je riešenie efektívne buď málo alebo vôbec, no je tu možnosť zvýšenia kvality obrazu pomocou technológie Super AA až do 14x!!! Čo sa týka kvality obrazu, tá bola vďaka kvalitným prevodníkom použitých na oboch kartách vynikajúca a firme HIS niet po technickej stránke čo vytknúť. Teraz prejdime k záporom tohto riešenia a tým je v prvom rade nízka obnovovacia frekvencia a to najmä v rozlíšení 1600x1200 kde máme maximálne 60Hz a to je pri CRT monitore nepoužiteľné. Ďalším proti by mohla byť cena tohto riešenia, ktorá bude oproti jednej karte minimálne dvojnásobná. Tretím nedostatkom bol malý výkon v niektorých nových hrách (NFS: MW, COD2), kde CrossFire riešenie podávalo rovnaký výkon ako jedna samostatná karta. Tento nedostatok bude s vysokou pravdepodobnosťou rýchlo napravený s novou verziu ovládačov Catalyst 5.12 – 5.13. Aké dať teda odporúčanie na záver? Ak máte veľa finančných prostriedkov asi by som odporúčal počkať a siahnuť po CrossFire s dvomi X1800XT kartami, ktoré budú ponúkať podstatne vyšší výkon, novšie technológie (SM3.0) a budú schopné pracovať s vysokými obnovovacími frekvenciami a to až 75Hz pri rozlíšení 2048x1536. Tak či onak nám ATI ukázala, že dokáže stále držať krok s konkurenčnou nVidiou, čo je pre koncového zákazníka len a len dobre a pevne dúfam, že rok 2006 bude pre ATI úspešnejší než rok 2005.
Za zapožičanie základnej dosky DFI Lanparty UT RDX200 CF-DR, grafickej karty HIS ATI Radeon X850XT CrossFire Edition a HIS X850XT ďakujeme
 spoločnosti RIDEA.
Cena základnej dosky je: 6 485 Kč  (5 449,58 Kč bez DPH),  alebo 8473 Sk (7120 Sk bez DPH)
Cena grafickej karty HIS ATI Radeon X850XT CrossFire Edition je: 10 506 Kč (8828Kč bez DPH)
Cena grafickej karty HIS ATI Radeon X850XT je: 13 866 Kč  (11 652,10 Kč bez DPH)
Dosku môžete zakúpiť na:
www.obchod.cz, www.tichepc.sk
www.obchod.cz
www.dfi.com, www.dfi.cz 
www.hisdigital.com
 
    
gabriel
LoPiO
Michal Kiradžiev
siki
diablik
Rizzy
vsn
LittleMan
gabriel
Mtex
vsn
Mtex
Mtex
vsn
Mtex
vsn
dexter
dexter
oret
Mtex